Sunday, March 25, 2012

Korvmiddag

Då var det äntligen dags för min julklapp till syster och svåger. Då den senare fick en korvmaskin i samband med den tidigare nämnda högtiden tyckte jag det vore på sin plats att ge lite inspiration med en middag i korvens tecken.

Sagt och gjort så kommer här en 6-rätters meny med korv som huvudattraktion. Korven är köpt på Taylor and Jones som jag skrivit om tidigare här i bloggen.

Fläskkorv smaksatt med honung och vitlök.
Soltorkad tomataioli, gurksallad med senapscreme och rostat bröd.
Errazuriz Cabernet Sauvignon Rosé (nr 2970)

Inspirationen till rätten fick jag av min favoriträtt när det kommer till korvmojjar: 
Parisare med gurkmajonäs och ketchup.

Kalvkorv smaksatt med karljohansvamp och tryffel.
Gratinerad hollandaise och smörstekt sparris.
Bellingham The Old Orchards Chenin Blanc (nr 2051)

En av de godaste enskilda rätter jag ätit var en gratinerad sparris, 
hollandaise och tryffel som intogs på Smak.

Lammkorv smaksatt med lingon och svartpeppar.
Potatismos, skirat smör och enrisrökt bacon.
Bourgogne Cuvée Prestige Francois Martenot Pinot Noir (nr 5361)

Klassik Wallenbergare stod här för påverkan.

Vildsvinskorv smaksatt med apelsin och timjan.
Spagetti med röra av spiskummin, mynta, lök och ingefära.
Bellingham The Old Orchards Chenin Blanc (nr 2051)

Recepted till myntaröran är tagen från receptboken Whisky och Mat
där röran blandades med vildsvinsfärs för att göra järpar.

Kryddstark salsiccia.
Potatiskaka, smörstekt svamp och citron-creme fraiche.
Bourgogne Cuvée Prestige Francois Martenot Pinot Noir (nr 5361)

Får nog ge min bror äran för denna. 
Det roliga var att potatiskakan gjordes i våffeljärn.
Ta riven potatis, blanda med riven parmesan och salt.
Bred ut i våffeljärnet och stek på medelvärme i 5 minuter.
Det mindre roliga är hur man ska göra rent våffeljärnet.

Nötkorv smaksatt med guinness.
Quesadillas (ost, rödlök, koriander), chipotlehack och gräddfil.
Rhebokskloof Cabernet Sauvignon Merlot Petit Verdot (nr 2095)

Blötlagd torkad chipotle får en nästan tobakslik smak. 
Det var något oväntat. Lite mer hetta hade inte skadat.

1 comment:

  1. Helt fantastiskt var det! Jag måste bjuda igen!

    //pelle

    ReplyDelete