Tuesday, November 29, 2011

Thanksgiving?

Under mitt besök hemma i Bollnäs i helgen så var ett av mina önskemål att vi skulle uppmärksamma att de firade thanksgiving i USA. Sagt och gjort, något försenat (detta var lördagen och thanksgiving gick egentligen av stapeln på torsdagen), så tillagades en middag i tidens tecken.

Kalkonen blev utbytt mot en kyckling då vi bara var tre personer som skulle äta och tillbehören blev lite försvenskade. Ett mycket lyckat beslut om ni frågar mig. Jag är relativt glad att slippa den amerikanska gravyn som kanske är något av det osmakligaste som finns.

En eloge ska tilldelas min ärade moder som tillagade hela middagen medans jag och far satt i soffan och drack vin.

Kyckling, fyllning, klyftpotatis, svartvinbärsgelé, gräddsås och sockerärtor
Mycket god fyllning. Lite filning på tillagningen och det skulle vara en 5a.

Pecannöt- och sötpotatispaj. Mandellikörgrädde. Vaniljglass
Den smaksatta grädden lyfte efterrätten ett snäpp. 
Så pass att den med lite knaprigare botten skulle kunna nå en 6a i betyg.
Se recept här

No comments:

Post a Comment